Milyen egy jó Franchise P&L?

A "profit and loss" eredménykimutatást jelent. Ez a táblázat összegzi a bevételeket és kiadásokat egy adott időszakban. A bevétel-kiadás nyilvántartás információt szolgáltat részünkre arról, hogy a vállalat mennyiben képes (vagy éppen nem képes) profitot elérni. Ezt a bevételek növelésével, vagy a kiadások csökkentésével (esetleg egyszerre mindkettővel) érik el.

Ebből a táblából derül ki hogy a vállalatnak milyen tételekből tevődnek össze mind a kiadásai, mind pedig a bevételei és egyike azon három pénzügyi kimutatásnak, amelyet minden gazdasági szervezet negyedévente és évente elékszít mérleggel és cash flow kimutatással együtt.

Nagyon fontos, hogy ne csak egy negyedévet vizsgáljunk, hanem egy egész pénzügyi évet ahhoz, hogy teljes képet kapjunk a cég működéséről (néhány iparág esetében jelentős forgalomeltérés tapasztalható a nyári és a téli hónapokban). Emellett a bevételek és működési költségek, a K+F kiadások és nettó keresetek időbeli változásai sokkal jelentősebbek, mint maguk a számok.

A P&L segítségünkre lehet kiszámolni a bruttó haszonkulcsot, a működési haszonkulcsot, a nettó haszonkulcsot és a működési arányt is.

A franchise P&L-ek is hasonlóan épülnek fel, de nézzük meg, hogy melyek azok az emelek, amelyeket mindenképp tartalmaznia kell és melyek azok a kérdések, amelyeket fel kell tennünk a franchise átadónak a szerződés aláírása előtt.


Eladás/Sales

Amikor a bevételt nézzük, fontos ismerünk pontosan, hogy milyen bevételi forrásokra számíthatunk, melyek ezek a termékek/szolgáltatások.

Ha az eladást vizsgáljuk, kérjünk egy napi, egy heti és egy negyedéves bontást és ezt vessük össze a teljes év eladásával. Nagyon sok cég diagrammon is meg tudja mutatni, hogy hogy alakul az éves eladás. Ezt azért fontos tisztán látni, mert a franchiseunknak ezek az elemek adják ki a bevételi forrásait.

Itt persze még lehet rugalmasság a rendszerben. Ha egy helyi (magyar) franchise megvételéről van szó, itt kevésbé tudunk a termék árával játszani, ellenben, ha egy külföldi franchise mester franchise tulajdonosai leszünk, nagyon fontos, hogy pontosan tudjuk definiálni a termékek árát.

Ugyanitt vizsgáljuk az eladott termékek árát is. Ismernünk kell a termékmixet és megértenünk a profitabilitást.

Ha étterem franchizeról beszélünk, akkor nem elég csak a fő élelmiszerekkel számolni, hanem egy részletekbe menő listára van szükségünk a legelhanyagolhatóbbnak hihető alapanyagokról is. Ha pedig házhozszállítást is terveznünk, annak (igen magas) költségével is számolnunk kell. Ugyanakkor a cash flow miatt észben kell tartanunk, hogy a magas raktártartalék nem válik előnyünkre. Az alacsony raktárkészlet a mátrixunk kulcsa és javítja a cash flowt, de óvatosan kell bánnunk ezzel, mert ki is futhatunk a készletből, az pedig az üzletet veszélyezteti.


A munkabér

Az ezzel kapcsolatos kiadásokat 3 részre bonthatjuk

  • az üzleti tevékenységet végző alkalmazottak bére
  • vezetők bére
  • minden egyéb, bérrel kapcsolatos kiadás (egészségbiztosítás, plusz juttatások, könyvelés...)


Bruttó nyereség (gross margin)

Az eladások, mínusz a javak bekerülése adja ki számunkra a bruttó nyereséget. Ez az első igazi kulcsfontosságú mutatónk. Minden iparágban és franchiseban más a mátrix, mely a javak bekerülését, az eladás számát és a bruttó nyereséget adja ki. Például egy étterem franchise esetében nagyon magas a javak bekerülése valamint a munkaerő és általában 30-40%-os bruttó nyereséggel dolgoznak.


Működéssel kapcsolatos kiadások:

Nagyon gyakran a kontrollálható és nem kontrollálható kiadások száma igen magas. Alább csak pár kategóriát sorolunk fel.

  • Marketing
    A marketingköltségek közé tartoznak a programok, rendezvények szervezése, ingyenes termékek, különböző appok, rendelős programok, alkalmazottak felé történő juttatások, direkt és indirekt marketing, social media és a franchise átadónak fizetendő marketing díj.
  • Adminisztrációs kiadások
    Általános, adminisztrációval kapcsolatos kiadások bolt szinten, úgy mint bankkártya díjak, jogi, pénzügyi és számviteli díjak, licenszek, engedélyek, zene, TV, franchise jogdíjak és irodai kiadások.
  • Helyiséggel kapcsolatos kiadások
    Bérleti díj, biztosítás, rezsi költségek, telefon, helyi adók, franchise bérleti díj és bármiféle más kiadás, mely az adott helyhez kötött
  • Javítás és karbantartás
    Minden olyan kiadás, mely bármely eszköz, helyiséggel kapcsolatos javítást foglalja magában, pl. a szemétszállítás és a takarítás is ide tartozik.
  • Működéssel kapcsolatos bevételek
    Ha a működési költségeket kivonjuk a bruttó árrésből, megkapjuk a bevételt, mely a működés egyik legfontosabb tényezője. A profitabilitáshoz legalább 15% környékén kell lennie ennek a mutatónak.

    Ha tartósan alatta van, nehéz profitot termelnünk. Sokszor nem ilyen jövedelmezőséggel számolunk és néha a franchise világában nehéz elérni a 15%-ot a jogdíjfizetés miatt, de a 15% továbbra is egy küszöbérték.
  • További kiadások
    Az üzleten kívüli kiadásokat az értékcsökkenés és az amortizáció. Ha új létesítményről beszélünk, akkor a nyitási költségeket is ide számítjuk, a hitelt, a kezelési díjakat többek között.


Nettó bevétel

A nettó bevétel az összes eddig felsorolt elem levonása a bevételből.

Tulajdonképpen ez az üzlettulajdonos tényleges bevétele (adózás után)

De a P&L-ek elemzésekor sok problémát azonosíthatunk.

  • Sokszor nem számolunk az alkalmazottakat megillető szabadsággal/betegszabadsággal
  • Szerviz költségekkel (meghibásodó gépek esetében). Minden P&L-ben kell legyen egy éves becsült érték erre irányulóan
  • Amivel nagyon el lehet szállni, a marketing költségek. Gondoljunk az ajándékokra, ez egy olyan pontja a P&L-nek, melyek rendszeresen kifelejtenek.
  • Lízingszerződésekből fakadó többletköltségek
  • Túlfizetett management (ennek a sales maxium 5%-át szabad kitennie, de inkább kevesebbet)


EBITDA

Egy másik fontos komponense a P&L-nek az EBITDA (egy pénzügyi mutatószám), "earnings before interest, taxes, depreciation and amortization" rövidítése. Magyar jelentése: kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény. Összege nagyobb, mint az EBIT („earnings before interest and taxes”, vagyis: kamatok és adók levonása előtti eredmény) értéke.

A legtöbb esetben ez egyenlő a működési bevétellel, csökkentve a vállalati általános költségekkel, és hozzáadva az értékcsökkenési leírást, valamint a kamatokat és adókat.

(Nem csak) a franchise világában nagyon fontos az, hogy több évre vetített P&L-t is lássunk, hiszen az első években (már csak a gyakran hatalmas indulótőke miatt is) alacsonyabb a nyereségünk és az első 1-3 év általában a befektetés megtérüléséről szól. Egy jó P&L táblázatban legalább 3 - de inkább 5 - évre vetítve van bemutatva ez, melyből szintén fontos következtetéseket vonhatunk le (leginkább a ROI-ról - azaz a befektetés megtérüléséről).

Amint láthatjuk, a legapróbb dolgokig mindent meg kell vizsgálnunk a P&L-ben, sőt nem árt a benchmarking sem más franchise-okkal, hisz végülis az iparági elköteleződés mellett mégiscsak az a célunk, hogy profitot termeljünk.