Miért érdemes franchise rendszerbe fektetni és miért nem?

Nagyon sokan kérdezik, hogy miért éri meg franchiset venni. Egyértelmű, hogy az utóbbi időben a "franchise" szó és a mögöttes elképzelés is elég trendi lett. De vajon megéri saját ötletünket feladni és valaki más malmára hajtani a vizet? Vagy legyünk vállalkozó szelleműek és higgyünk a saját ötletünkben?

Ezek jogos kérdések, melyek egy kezdő vállalkozó fejében megfogalmazódnak. De vajon hol van az igazság?

Összegyűjtöttük az érveket és ellenérveket a franchise mellett és ellen.

Ezek alapján ki-ki döntsön saját belátása és megérzése szerint.

Érvek

START UP IDŐSZAK ELKERÜLÉSE
- gyorsan elkerülhetjük a "start up" fázist, mely sokaknak az ismeretlennel és a küzdelemmel egyenlő. Ekkor kell üzleti-, marketing- és pénzügyi tervet írni, piackutatást végezni, megalkotni a terméket/szolgáltatást, ezt tesztelni és bevezetni a piacra (mely rengeteg - nem csak - pénzügyi befektetést igényel). A franchise esetében ezeken mind túl van a vállalkozó, már csak a piaci bevezetés van hátra, amelyhez hatalmas támogatást kap az anyacégtől.

AZONNALI BRAND ELISMERTSÉG
- a franchise már egy olyan névvel és branddel érkezik hozzánk, mely ismert és elismert. Vásárlókat szerezni nagyon nehéz feladat, pláne brandet építeni. Ezzel egy franchise esetében már nem kell foglalkozni és a vásárlóknak nem lesz sem ismeretlen sem kérdéses a minőség, ha egy nemzetközileg már ismert üzletbe sétálnak be, vagy szolgáltatást vesznek.

TRÉNING PROGRAM
- a franchise egyik sikere abban rejlik, hogy könnyen reprodukálható a rendszer, amely magában foglalja a betanítási programot, bárhol is legyen a tréning helyszíne. Segitséget kap a franchise átvevő a betanítási folyamatban, nagyon gyakran egy helyszíni (on-site) tréning is benne van a franchise képzésben. Segítenek a kivitelezésben, megnyitásban, napi feladatok elvégzésében és a közös rendszerhez is hozzáférést kapnak.

MARKETING ÉS REKLÁM
- bár a franchise átvevő felé általában vannak elvárások a helyi marketinget illetően, a központi hirdetéseket a franchise átadó irányítja és a nemzetközi csatornákon is ők végzik ezt a tevékenységet - TV, rádió és online. Az átadó segít a hirdetések testreszabásában, anyagot ad és a helyi kampányokhoz is hozzájárul. A központi marketing tervet is átadják sokszor, amely alapján helyileg ki lehet alakítani a stratégiát, az előrejelzést és a büdzsét.

SZÉLESEBB BESZERZÉSI LEHETŐSÉGEK
- az egyik legfontosabb franchis mellett szóló érv, hogy a kisebb vállalkozásokkal ellentétben, a franchise-ok olyan vásárló- és beszerzőerővel bírnak, amelyet a brandnek köszönhetnek. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy olcsóbban juthatnak hozzá azon javakhoz, amelyekre kis cégeknek nem adnak kedvezményt.

KÖNNYEBB FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEK
- itt majd picit részletesebben beszélünk az ellenérvek között erről a pontról, de a franchise-ok esetében sokszor finanszírozási kérdések is szóba jönnek. Vannak persze "olcsóbb" franchise-ok is, de nagyon sok több százezer euróba (millióba) is kerülhet. Ilyenkor gyakran kérdés a hitel. A hitel kérdése sosem egyszerű, de egy franchise esetében a banki finanszírozási hajlandóság magasabb, mint egy kezdő, start-up esetében.
 

Ellenérvek

FRANCHISE KÉZIKÖNYV ÉS SZERZŐDÉS BETARTÁSA
- minden franchisenak megvannak a maga sajátosságai, de fontos megjegyeznünk, hogy a franchise szerződés és kézikönyv alapos megismerése (majdan pedig a betartása) a franchise átvevő kötelessége. A vállalkozók szeretnek saját maguk főnökei lenni, de egy franchise esetében ez nem olyan egyszerű. Bár autonómiája így is lesz a franchise átvevőnek, de közel sem akkora, mintha a saját üzletét építené fel, hisz meg kell felelni a szabályoknak, elvárásoknak, kötelezettségeknek és előírásoknak.

MAGAS INDULÁSI KÖLTSÉG
- mint ahogy a "pro" részben érintettük, gyakran nagyon magas az indulóköltség egy franchise esetében és ha ez probléma a finanszírozást illetően, akkor néha nem is lehet opció a franchise, ilyen esetben csak a saját ötletünket valósíthatjuk meg.

FOLYAMATOS JOGDÍJ-FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉG
- a magas indulóköltség mellett havi jogdíjat is kell fizetni. Ezeket azért fizetjük, mert a franchise nevét, brandjét és teljes rendszerét használjuk. Ez egy olyan költség, mely végig velünk marad. A jogdíj mellett pedig szintén kötelező elem a marketing költség. Mindkettő %-ban van kifejezve.

NEMZETKÖZI BRAND MEGÍTÉLÉS
- annak ellenére, hogy a franchise átvevő csak bizonyos üzlete(ke)t tulajdonol, a nemzetközi brand megítélése őt is meghatározza. Gondolunk itt arra, ha esetleg az egyik üzletet negatívan ítélik meg a nemzetközi porondon, az (előbb vagy utóbb) minket is negatívan fog érinteni.

SZERZŐDÉSES MEGÁLLAPODÁSOK
- amikor megegyezünk egy franchise adásvételében, akkor egy Franchise Titoktartási Megállapodást is aláírunk, amelyben benne foglaltatik, hogy miket nem tehet meg az ember franchise átvevőként. Ha ezek közül valamelyiket megszegi az átvevő, akkor - legrosszabb esetben - elveszítheti üzletét, vagy bíróság elé kerül.
 
Nehéz döntés szokott lenni és sokszor sok fejtörést okoz a helyes döntés. De akármerre is billenjen a mérleg nyelve, fontos, hogy teljes odaadással végezzük a munkát, mert csak így lehetünk sikeresek. Ha pedig mégis franchise megvétele mellett tesszük le voksunk végül, akkor alaposan vizsgáljuk meg, hogy együtt tudunk-e élni az ellenérvekkel és ha igen, akkor használjuk ki a rendszer adta előnyöket.