Mi kell ahhoz, hogy egy üzletből érdemes legyen franchise-t építeni?

Számtalan cég használta már sikeresen a franchise lehetőségét a növekedés, brand építés és „tőkebevonás nélküli” terjeszkedés céljából. De a franchising sajnos nem használható minden egyes üzlet esetében. Alább összegyűjtöttük azokat a kritériumokat, melyek elengedhetetlen feltételei annak, hogy elindulhassunk ezen az úton.

  1. Sikeresen működő üzlet
    Nem elég csak eldönteni, hogy az üzletünket franchise-osítjuk, ahhoz egy sikeres üzletre van szükség. Senki sem szeretne olyan franchise-t venni, mely nem sikeres és profitábilis.
  2. Megismételhető
    Olyan duplikálható üzleti modellre van szükség, amely nem csak egyetlen helyen lehet sikeres. Azok a vállalkozások, amelyek pl. magasan képzett szakembereket igényelnek, nehezen ismételhetőek, de nem lehetetlenek (pl. optikus franchise-ok).
  3. Vonzó feltételek/vonzó termék vagy szolgáltatás
    A franchise-nak valami olyat kell kínálnia, mely felkelti a franchise átvevők figyelmét. Például egy már elismert márka, egy kiemelkedő marketing tevékenység, vagy az, hogy a franchise átadó átadáskor a szükséges gépeket is átadja, vagy a tréninget magára vállalja nagy vonzóerő lehet.
    Egy jól szervezett, már jól működő franchise segít franchise partnereket találni és a franchise átvevőknek is nagy motiváció arra, hogy miután már megvették, hogy üzemeltetési időt is hosszabbítsanak.
    Meg kell értenünk, hogy mi az, a mit a franchise átvevők keresnek akkor, amikor egy üzletet szeretnének megvenni/átvenni.
  4. Erőforrások
    Arra is kell gondolnunk, hogy a franchise-osodás milyen erőforrás igénnyel jár. A franchise rendszer kidolgozása komoly előkészületeket és befektetéseket is igényel. A franchise rendszer pontos felépítése több hónapot is igénybe vesz, melyben a vezetőnek (tulajdonosnak) is aktív szerepe van. Ha erre nincs idő, vagy a megfelelő team/pénzügyi keret nem áll rendelkezésünkre, nem éri meg belevágni.
  5. Motiváció és képességek
    Ahhoz, hogy a franchise zökkenőmentesen működjön – a már fent említett erőforrások mellett – hatalmas motivációt is igényel, nem beszélve arról, hogy a szakértelem is elengedhetetlen. El kell tudni adni a franchise ötletét potenciális befektetőknek, majd velük együtt dolgozni és irányítani őket.

Ebből is láthatjuk, hogy nem mindenkinek való, vagy nem mindenki tart ott, hogy franchise hálózatot tudjon kiépíteni vagy üzemeltetni, de ha ez a hosszú távú cél, mindenképp elérhető, csak a megfelelő szakértelmet, anyagi és időbeni ráfordítást kell rászánnunk.